globe
Aftenposten Dagbladet Itavisen Nettavisen VG Digi.no Hardware.no

Bilprodusentenes offisielle internasjonale hjemmesider

Alfa Romeo
Aston Martin
Audi
BMW
Bugatti
Buick
Cadillac
Chevrolet
Chrysler
Citroen
Daewoo
Daihatsu
DeLorean
Dodge
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hummer

Hyundai
Isuzu
Jaguar
Jeep
Kia
Lamborghini
Lancia
Landrover
Lexus
Lotus
Maserati
Mazda
McLaren
Mercedes
MG
Mitsubishi
Morgan
Mini

Nissan
Opel
Peugeot
Pontiac
Porsche
Renault
Rover
Saab
Seat
Smart
Ssangyong
Subaru
Suzuki
Think
Toyota
TVR
Volvo
Volkswagen


Topp

Bilprodusentenes offisielle Norske hjemmesider

Alfa Romeo
Audi
BMW
Cadillac (Europa)
Chevrolet (Europa)
Chrysler
Citroen
Daewoo
Daihatsu
Fiat
Ford
Honda

Hummer
Jaguar
Jeep
Kia
Lexus
Mazda
Mercedes
Mitsubishi
Nissan
Opel
Peugeot
Porsche

Renault
RenaultBiler.com
Rover
Saab
Seat
Skoda
Subaru
Suzuki
Think
Toyota
Volvo
Volkswagen


tlc
Topp

Bruktmarked og annet bilrelatert.

Autob&aslash;rsen
Mange tusen kj&aslash;ret&aslash;yer inkludert caravan og rekvisita.

Auteco.no
Nyheter og annonser mm

AutoDB Online
Kj&aslash;p og salg av bruktbil. Også motorsykler, sn&aslash;scootere, båter, bildeler og caravan.

Autonett
Linker til ulike annonser, bilimport&aslash;rer mm.

Autosiden
Brukte biler og tips om egenimport.

Bil Listen
Gratis bruktbilannonser.

Bildilla Internett Magasin
Bilder fra biltreff og reportasjer om bilrestaureringer.

Bilguiden
Meget bra sted for kj&aslash;p av ny eller brukt bil.

Bilinform
Informasjon utarbeidet av bilmekanikere.

Bilnorge
Bladet Bil. Bruktbiler fra merkeforhandlere, mm.

Bilnyheter dot no
Nyheter om bil, show, prototyper, biltester m.m.

BilTorget
Gratis bilannonser.

Bilutleie24.no
Bilutleie24.no tilbyr bilutleie i over 60 land på mer enn 4000 destinasjoner.

BMWGuiden.no

Chevrolet Registeret - Norge

DeLorean Owners Club (DOC) - Norway

Din Side: Motor
En av Norges beste biltjenester på nettet. Ta en titt og d&aslash;m selv.

Ferrari Club Norway

FINN Bil
Norges st&aslash;rste Bil- og MCdatabase med nytt og brukt.

Kelkoo
S&aslash;ker etter bruktbiler i Autosiden, Bilnett, Bilkanalen, Motorb&aslash;rsen, Autob&aslash;rsen m.fl.

Leiebilguiden.no
Tips og informasjon til søk og bestilling av leiebil. Oversikt over bilutleie selskaper samt prissammenligning.

Motorb&aslash;rsen
Bra markedsplass for bil, MC og veterankj&aslash;ret&aslash;y.

Motortorget
Gratis annonsering av alle slags motorkj&aslash;ret&aslash;y, caravan og båter.

Porscheforum.net

T-rex.no
Bruktbils&aslash;kemotor. Henter annonser fra AutoDB, Autosiden, Bilnorge, Motorb&aslash;rsen, Biltorget m.fl.

Webauto.no
S&aslash;kemotor for biler hos forhandlere i Norge.

ZETT Bil
Annonsetorg med godt utvalg.

Topp

Motornyheter


Slik beskytter du bilen mot rust
Det er utvilsomt bedre å være føre var. Det er derfor viktig å ta noen grep nå som vintersesongen går mot slutten - for også i påskeferien blir det for mange kjøring på saltede og slapsete veier. Det spesielle norske klimaet og de rådende kjøreforholdene er utvilsomt blant hovedårsakene til at mange sliter med rust i Norge, og spesielt gjelder dette for dem som kjører mye på saltede veier. I årevis har vi fått høre mye om kommende geniale erstatninger for det forhatte veisaltet, men enn så lenge ser det ut til at vi må leve med det. Les også: Fremtidens vei av glass vil ikke trenge salting. Vi får ofte høre at saltbelastningen er større på bilene i dag enn tidligere. Det har sine årsaker både i større mengde og annerledes saltblanding. Over tid er dette noe mange biler rett og slett ikke tåler. Ikke bare bilene som er problemet Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, er enig i at det er de krevende norske klimaforholdene som er den utløsende årsaken til rustproblemene. Men han mener at eierne må ...

Test: A 220 – en magisk Mercedes
Mercedes A 220 er en bil du kan vurdere som et morsommere alternativ til Golf. Men det koster... Sportslige småbiler er det ikke så ofte man støter på lenger. Men heldigvis finnes det unntak som Mercedes A220 4 Matic. A-klassen har vi skrytt av tidligere, og under lanseringen uttrykte vi at bilen satte en ny standard i sin klasse. Trøtt variant? Akkurat A 220 høres kanskje litt trøtt ut, men det er så langt unna sannheten som man kan komme. For her får du en 2-liters bensinmotor på 184 hestekrefter. Legg på firehjulstrekk, 7-trinns girkasse og en forholdsmessig hyggelig prislapp sammenlignet med storebror A250, og man får en spennende bil. Designmessig har Mercedes tatt store sprang fra den mer pensjonist-aktige linjen forrige generasjon A-klasse hadde. Dagens A-klasse ser nemlig riktig så fresh og moteriktig ut, og fargen Cirrus White (som på den vi disponerte), kler bilen ypperlig. Flotte metalldetaljer Dette inntrykket bevares når man stiger inn i bilen. Det er flotte metalldetaljer og et helhetlig høyt kvalitetsuttrykk som dominerer, knapt uten noe ...

Suzuki oppdaterer seg
IK-2 og iM-4 kan høres ut som høyytelses skytevåpen, men er Suzukis måte å gjenoppfinne en suksessformel på. Suzuki er i en dynamisk fornyelsesfase om dagen. Men ikke slik å forstå at de går inn i nye segmenter eller vil endre merkeprofil/image: De gjenoppfinner bare det de er gode på - nemlig 4x4 for folket - og folkebil mer generelt. Disse to, mini-SUV-en iM-4 og småbilen iK-2, ble vist som konseptbiler under Genève-utstillingen i mars, men druknet litt i flommen av nyheter som ble vist der. Dessuten kom de i skyggen av den mer konkrete fornyelsen av klassikeren Vitara - en bil vi i etterkant har testet og funnet riktig så vellykket. Nyskapende inspirert av fortiden Det betyr ikke at de ikke er interessante, og særlig når man tygger litt på pressemeldingene, blir det tydeligere at dette innebærer en slags retur til røttene for den japanske bilprodusenten, som kanskje er kjent som mer ledende motorsykkelprodusent enn ditto bilprodusent, tross en bilproduksjon på respektable 3 millioner! Det er særlig iM-4 som svarer til imaget man forbinder med Suzuki her i landet, helt siden L...

Går for firehjulsdrift på SUV, men langt fra bare...
Kanskje ikke de du tror? Riktignok er det naturlig nok fortsatt en stor overvekt av SUV-er blant bilene som selges med firehjulsdrift. Det henger også sammen med at SUV-ene totalt sett er den mestselgende kategorien biler her i landet sammen med kompaktbilene («Golf-klassen»). SUV med tohjulsdrift Det er ikke mange årene siden en trend som oppsto i USA allerede på 80-tallet kom til Europa - nemlig at SUV-er ble solgt også med bare drift på to hjul. Dette gjør det blant annet mulig å redusere innstegsprisen ganske betraktelig, som da Volkswagen bestemte seg for å tilby sin suksessmodell, Tiguan, med forhjulsdrift også i Norge. Da dalte nemlig fra-prisen med 100.000 kroner! Les også: Dinsides folkesuv-tester Forskjell mellom merker Det er særlig i folkesuv-kategorien, de fleste såkalte crossovere, det tilbys tohjulsdrift. Av slike crossovere som baserte seg først og fremst på forhjulsdrift, kan nevnes første generasjon Qashqai og Juke, og Peugeot 3008. Merker som tradisjonelt har vært forbundet med 4x...

Sprek nostalgiker!
Vi har kjørt Porsche 911 Targa GTS på den legendariske Ascari-banen. Porsche har hatt stor suksess med GTS-utgavene av 911. Dinside har tidligere kjørt Cayman GTS og Cayenne GTS. Nå er vi på plass i Spania for å kjøre siste skudd på stammen - 911 Targa 4 GTS. LES OGSÅ: Hvilken er best av Alfa Romeo 4C og Porsche Cayman? GTS står for Grand Turismo Sport og er blitt et slags sub-brand for Porsche, på samme måte som for eksempel M-modellene er for BMW. Men det koster. I fjor kjørte vi 911 Targa. GTS-utgaven koster nesten 500.000 kroner mer! For det får du 80 hestekrefter ekstra (30 i forhold til Carrera S), Sport Chrono-pakke, sportseksos, PASM (justerbar stivhet på dempere), spesielle GTS-detaljer eksteriørt og interiørt som sorte eksosrør og røde sømmer i de enda sportsligere sportsstolene med mer. Se flere bilder: Standard med firehjulstrekk GTS har blitt så populært at det utgjør omlag halve 911-salget i Norge. Targa representerer nesten 30 prosent av 911-salget, og det er grunn til å tro at tilsvarende antall går for Targa nå...

Bilavgiften raser
Vi betaler langt mindre avgift enn før. Det selges flere og flere biler. 2014 var et toppår, om vi ser bort fra det glade 1986, som ser tilnærmet uslåelig ut. Likevel stuper inntektene til statskassa. Bransjenettstedet Bilnytt.no har sett på utviklingen av Statens inntekter fra engangsavgiften. For første gang på veldig mange år var det gjennomsnittlige avgiftsbidraget per solgte bil i 2014 på under 100.000 kroner. Bare det siste året har avgiften per bil falt med 8.000 kroner, og ja, noe av dette skyldes elbiler som har avgiftsfritak. LES OGSÅ: Bilavgiftene i Statsbusjettet for 2015 En liten sprekk Regjeringen fikk inn 2,6 milliarder kroner mindre enn budsjettert i 2014, og dette skyldes i stor grad høyere andel solgte elbiler enn beregnet, forteller nettstedet. Men selv når elbilene holdes utenfor har kurven falt kraftig siden toppåret 2006, da avgiftsbidraget per bil var på over 142.000 kroner. I 2014 var bidraget 93.000, 35.000 lavere. - Det skal bli spennende å se hva Regjeringen kommer o...

Mercedes-Benz GLE erstatter ML
Men hvor nytt er dette egentlig? Det begynner å bli opphetet stemning i luksus-SUV-klassen med flere viktige nyheter som alle slåss mer eller mindre om samme kundegruppe. Det var BMW som trakk først for litt over et år siden, med en helt ny X5, som vi kjørte i november 2013. Så viste Volvo sin meget imponerende XC90 og kort tid etter kunne Audi avduke en splitter ny Q7. ML blir GLE Mercedes kunne ikke sitte stille og se på dette idet ML nærmer seg midten på sin livssyklus. De har derfor foretatt en gjennomgripende oppdatering av M-klassen, oftest kjent som ML. Samtidig endres navnet til GLE. I tillegg til de ovenfor nevnte nye konkurrentene, blir den bedre i stand til å konkurrere også mot vår favoritt i klassen da den kom, annen generasjon Range Rover Sport. Blant nyhetene er den ladbare hybriden GLE 500 e, som kombinerer 333 hestekrefter fra en direkteinnsprøytet V6 3.0 bensinmotor, med en elektrisk motor på 116 hester. Dermed muliggjøres utslippsfri småkjøring, samt store kraftreserver når behove...

Kjørte på sommerdekk og med ulovlig mønsterdybde
Mange tar farlige sjanser ved plutselige snøfall. Vinterbestemmelsene sier at dekkene skal ha en mønsterdybde på minimum tre millimeter, uavhengig av om du kjører på sommerdekk eller vinterdekk. Mellom 1. november og mandag etter 2. påskedag gjelder ikke minimumsgrensen for sommerdekk på 1,6 millimeter. (I Nord-Norge gjelder regelen mellom 16. oktober og 30. april.) I dette tidsrommet har med andre ord sommerdekkene samme minimumsgrense som vinterdekkene, som er tre millimeter, selv om føret er tørt og fint. Etter påske vil mange bytte: Her er årets beste sommerdekk - Har «kokt» på telefonen Gjensidige fortalte Dinside at torsdagens snøfall førte med seg 25 prosent flere telefonhenvendelser på grunn av skader, enn en vanlig torsdag. - Det har i perioder «kokt» på telefonen, skriver Gjensidige i en melding til Dinside. Selskapet antar at flere ha vært fristet til å skifte til sommerdekk på grunn av værforholdene forut for snøfallet. Tidligere statistikk fra Gjensidige har funnet at en av ti trafikkulykker vinter...

Årets beste sommerdekk 2015
Det er ikke vær for å legge om i skrivende stund, men er du smart er det akkurat nå du bør snike i køen og kjøpe de beste sommerdekkene. Mens vinterføret setter oss på den siste prøve, lanserer NAF også i år sin store test av sommerdekk. Testen gjøres i samarbeid med svenske, finske og russiske medier, og er den grundigste dekktesten som tar for seg dekk spesielt beregnet for vårt markedet og klima. Mange har allerede lagt om, og har dermed fått seg en kraftig overraskelse. Flere bruker til og med sommerdekk om vinteren, noe som er direkte uforsvarlig. Men selv om du ikke skal legge om akkurat nå, kan det være desto smartere å sikre seg ønskedekkene før flere har fokus på dekkskift i påsken eller rett over. Kan også anbefale billige dekk I årets test av sommerdekk er testet 15 forskjellige dekk. Det er ikke som noen bombe at det er de typiske kjente premiumdekkene som kommer best ut, men også i de mellomste prisklassene finnes det dekk som presterer bra. - I testen finner vi også noen billige dekk som vi kan anbefale, sier Rune Korsvoll. Han har vært NAF og bladet Motors mann i disse testene i en årr...

Kattesand, silikon og Zalo mot snøkaos
Midler for tryggere ferdsel på snøveiene. Snøkaos har rammet Sør- og Østlandet, og folk står fast i køer i hele regionen. Hva kan du som bilist gjøre for å bedre sikkerheten, og dempe problemene som kommer på dager som denne? #1 To lønnsomme minutter Et typisk fenomen på høsten og våren er frost og snøfall. Folk blir tatt på senga og tar sjanser. - Det tar deg bare to minutter å skrape rutene for is. Å kjøre med dårlig sikt er livsfarlig, både for deg selv og andre, sa informasjonsdirektør i forsikringsselskapet IF, Jon Berge, til Dinside tidligere i vinter. Dette gjelder selvsagt også når sikten hindres av overraskende snølag. Sjekk våre ni tips for å slippe isskraping. - Kan det slås fast at en skade, uhell eller kollisjon har skjedd på grunn av dårlig sikt, kan det gi avkorting på utbetalingen av forsikringsselskapet. Det skjer riktignok ikke ofte, for vi må ha solid støtte fra politi eller vitner. Hvor stor avkortingen blir må vurderes fra tilfelle til tilfelle og avgjøres blant annet på graden av uaktso...

Visio.M: En fremtidig lillebror til BMW i3?
Universitetet i München har samarbeidet med både BMW og Mercedes-Benz. Denne bilen er nemlig en avansert prototype på en elbil og resultatet av et ambisiøst forsknings- og utviklingsprosjekt. Målet: Lage en attraktiv, sikker og komfortabel elbil med akseptabel rekkevidde. Og til en overkommelig pris - i produksjon, naturligvis. Prosjektet ble igangsatt av det tekniske universitetet i München (TUM), og gjennomført i samarbeid med anerkjente aktører i bilindustrien - deriblant BMW og Mercedes-Benz. De to sistnevnte er allerede elbil-produsenter hver for seg, med henholdsvis BMW i3 og Mercedes B Electric. Liten, men avansert Resultatet ser vi her - det er elbilen Visio.M, som ble avduket ved prosjektets slutt. Det er som vi ser en utpreget bybil, med plass til to og noe bagasje. Det er tatt i bruk avansert teknologi som karbonfiber-forsterket polymer (CFRP) for multi-seksjons-karosseriet. På samme måte som på BMW i3, som bilen kan synes inspirert av til en viss grad i stylingen. LES OGSÅ: Bilen funnet opp på nytt Men dette er alts...

Her er OMSIDER Tesla Model X
Tesla SUV-en er på vei - bokstavelig talt. Dette er Teslaen nordmenn har ventet på og det litt i lengste laget. Men nå er den omsider klar for å testes på vei og ikke bare vises på bilutstillinger. Dette er godt nytt for dem som har lagt inn et depositum og som har vært tålmodige fra utsettelse til utsettelse. Nå er bilen fotografert på veien i Nord-California av våre ivrige spionfotografer i Automedia. Tesla har fått mye oppmerksomhet også hos oss: Les mer her! Og, ja: Falkevingene er på plass! Som Elon Musk (Tesla-sjefen) lovte under den første presentasjonen: - Ja. Disse vil ikke utgjøre et plassmessig problem for de som setter bilen i garasje, siden de folder seg innover og ikke stikker ut i vesentlig grad. Model X vil ha mye av de samme dimensjonene som Model S, med unntak av høyden. Her er videoen som gir et førsteinntrykk av akselerasjonsevnen til den nye Teslaen: En høy S Teslas såkalte SUV model X er åpenbart egentlig en crossover (krysning mellom kombi-sedan og SUV i dette tilfellet. Designen ...

De gjerrigste bilene på markedet
Men husk: Det dreier seg om de offisielle tallene. Ser du etter en ny bil vil det være naturlig å ta med drivstoff-forbruket blant kriteriene når man skal velge bil. Det lønner seg selvsagt å lese tester av de nye bilene, men få av disse er så omfattende at man har kunnet måle reelt forbruk over tid. Da gjenstår det å forholde seg til de offisielle tallene, som alle bilprodusenter plikter å oppgi, men samtidig må man ta disse med en klype salt. Vi har tidligere gjengitt resultater fra de mest omfattende studier hvor man har innhentet reelle forbrukstall og satt disse opp mot bilprodusentenes og avvikene er til dels betydelige. Riktig forbruk, feil tall 25 prosent over International Council on Clean Transportation (ICCT), anser for eksempel, på grunnlag av svært omfattende undersøkelser, at reelt forbruk i snitt ligger 25 prosent høyere enn det som er oppgitt av produsentene. Derfor ligger det også an til at regimet for måling av forbruk og utslipp før typegodkjenning av en ny modell skal endres i fremtiden. Men per ...

Nye Ford S-Max med genial funksjon: Holder fartsgrensen
Med S-Max introduserer Ford skiltgjenkjenning med automatisk fartsjustering. For her er det ingen tvil om at Ford har lagt seg i selen for at S-Max skal bli klasseledende på en rekke områder. Men har de lykkes? Det får vi først svaret på om en måneds tid, når vi skal prøvekjøre den S-Max generasjon to. Og Ford er ikke akkurat beskjedne: De formelig slynger om seg med begrepet «intelligent» i forbindelse med de mange assistansesystemene, det være seg firehjulsdriften eller fartsholderen. Nye S-Max er for øvrig basert på samme plattform som «nye »Ford Mondeo, og kommer derfor også med firehjulsdrift. Svada eller substans? Problemet for en motorjournalist blir ofte å se gjennom den ofte pompøse og selvskrytende PR/marketing-prosaen for å finne ut hva det er som eventuelt gjør en bil annerledes og nyskapende. Så også i dette tilfellet. For selv om det aller meste er teknologi som er kjent fra før, er det ingen tvil om at mengden av systemer og teknologi Ford har plassert i nye S-Max imponerer. Ja, dette er utvilsomt den mest teknologisk avanser...

Nye Audi Q7 vil snappe kunder fra BMW X5 og Volvo XC90
Med oppsiktsvekkende nyvinninger. 270 spesielt inviterte gjester fikk nylig anledning til å stifte nærmere bekjentskap med den nye Audi Q7 i Oslo, som kommer til Norge i løpet av sommeren. Nykommeren får en rekke spennende nyvinninger: Den blir tilgjengelig med laserlys! Den kommer som plug-in hybrid! Den får firehjulsstyring Det stilles store forventninger til etterfølgeren som erstatter førstegenerasjon Audi Q7, som har vært på markedet helt siden 2006. Nesten 1 million kroner - Salget begynner i mai, forteller informasjonssjef for Audi i Norge, Marius Tegneby. Bilen kommer i førsteomgang med en 3-liters dieselmotor på 272 hestekrefter, som vil koste fra cirka 920- 950.000 kroner. Den kommer også med en 3-liters bensinturbomotor på 333 hestekrefter fra cirka 1.080.000 kroner, Tegneby forteller at de forventer å selge opp mot 500 biler første året, og at motorutvalget utvides neste år. LES OGSÅ: Vi har kjørt nye BMW X6M! Norges-versjonen For nordmenn er det mest interessant med den nedtri...

Tesla Model S støtter kun 3G
3G-nettet skal stenges, til fordel for 4G. Det støttes ikke av Model S. Vi kunne for en ukes tid tilbake fortelle at Telenor planlegger å stenge 3G-nettet for å gi ytterligere plass til 4G-nettet. - Det vil tidligst skje i 2020, men kan også bli noe senere, forteller Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor. Innen den tid vil de fleste ha byttet ut mobiltelefonene sine, så det skaper få problemer på den fronten. Verre er det med alle enheter som ikke er en mobiltelefon, men som likevel bruker 3G-nettet. Tesla Model S er en slik enhet. Vi har testet budsjettutgaven Ingen oppdatering Til nå har Tesla kunnet løse flere av utfordringene de har fått underveis bare ved å oppgradere programvaren i bilen via nettet. Dersom 3G-nettet stenger i 2020, eller når det måtte stenge, så blir dette langt vanskeligere. Hovedkortet i en Tesla Model S er klargjort for 4G/LTE, men bilene som til nå er levert har bare 3G-modem. Dette er maskinvare som må byttes fysisk for å snakke 4G språk, og dette kan ikke oppdateres via nettet. På en pressekonfe...

Vi har testet nye Mazda 6 med firehjulsdrift
Topputstyrt, med 4x4, automat og kraftig dieselmotor, er dette et meget godt kjøp. Mazda 6 er en av våre favoritter i mellomklassen der den er en av de sterkeste konkurrentene til VW Passat og Ford Mondeo. Den har det mest slående designspråket i klassen og den oppleves dessuten som mer høyverdig på flere måter enn mange konkurrenter. Nå har den kommet i oppdatert utførelse og vi prøvekjørte den i den nye AWD-versjonen - det vil si at den nå er tilgjengelig med firehjulsdrift, noe som har vært etterspurt av mange norske kunder. Dette er noe den japanske hovedrivalen Toyota Avensis, som snart kommer i fornyet versjon, ikke leveres med. Fornyelse av det gode Og Mazda 6 har ikke bare fått firehjulsdrift med 2015-modellen – den er dessuten blitt forsiktig redesignet utvendig og har fått et helt nytt interiør, som gir den et ytterligere forsterket snev av premium-følelse - i det minste i utførelsen Optimum, som testbilen hadde. LES OGSÅ: Duell mellom VW Passat og Mazda 6 Bilen vi kjører er en topputstyrt Optimum-versjon med automatgir og den st...

TEST: Merida Big Nine E-Lite 900DX
TEST: Merida Big Nine E-Lite 900DX. Det slår aldri feil. Hver gang vi skriver om el-sykkel, raser miljødebatten i kommentarfeltet. Folk er opptatt av dette. Ikke bare for samfunnets del, men også av egen interesse. Hvor mye sparer jeg på å la bilen stå? Hvor mye koster dette i forhold til et månedskort på kollektiv transport? Du tjener den inn igjen...omsider Én ting er sikkert: Bruker du el-sykkel, vil du før eller senere tjene den inn. Det samme vil skje også med en tradisjonell tråsykkel. Men siden elsyklene i hvert fall foreløpig er såpass mye dyrere enn vanlige sykler, vil det naturligvis ta lenger tid. Her er andre el-sykler vi har testet: Midt på treet: E-Green P2 Hybr D el-sykkel To billige: Biltema vs. Clas Ohlson El-sykkel fra BMW: Ikke så dyr som merket skulle tilsi Rimelig, med krankmotor: E-Green B1 Liten og sportslig: EcoRide Summit Hydraulic Villdyret: Greyborg-sykkelen blir neppe lovlig Den aller første: EcoRide AvenueCity Denne gangen tar vi for oss en sykkel som det vil...

Test: Mazda CX-3
Mazda CX-3 er lillebror til CX-5 og imponerer allerede stort. Mazda er virkelig inne i en produktiv periode for tiden. For et drøyt år siden kom Mazda 3, nylig lanserte de Mazda 2, og Mazda 6 og Mazda CX-5 ansiktsløftninger i disse dager. I tillegg kommer etterlengtede Mazda MX-5 til høsten. Og som om ikke det var nok kommer de i juni med den helt nye CX-3, slik Dinside fortalte tidligere. Totalt kommer det 200 nye modeller på markedet i år. Denne blir en av de viktigste! Den kompakte SUV-en, eller crossover som Mazda selv kaller den, er naturligvis lillebror til CX-5. Betegnelsen crossover er passende ettersom den er lavere enn storebror. Blant annet er bakkeklaringen ikke mer enn 15,5 cm. Med sine 4,27 meter er den på størrelse med Mitsubishi ASX og Opel Mokka. Ferskere konkurrenter er det vrient å oppdrive inntil Honda HR-V dukker opp utpå høsten. Se interiørbilder her Slik vi ser det har Mazda to sterke kort å selge bilen på. Det ene er design. Dette er noe de virkelig har fått dreisen på, og Mazda lager for tiden det...

Test: BMWs drømmebil
BMW 6-serie er oppgradert for den som vil leve det gode liv. BMWs 6-serie er av naturlige grunner ingen volumselger i Norge, ettersom de forventer å selge 15 biler i år. Nå har den eksisterende modellen levd så lenge at det er på tide med en oppgradering, og vi har testet den. Dagens generasjon kom i 2011 og har på verdensbasis solgt 85.000 modeller. Et godt triks for å vedlikeholde dette tallet i noen år til, er ved å gi modellen en ansiktsløfting. Opp gjennom årene har 6-serien til BMW stått for en del fantastisk pene biler, og med faceliften føyer 2015-modellen seg fint inn i den tradisjonen. Hva er nytt? Nå var det få som klagde på bilen som den var, men BMW har redesignet grillen. Nerder vil oppdage at det nå er 9 striper i nyregrillen kontra 10 tidligere, og den har fått LED-hovedlys som standard. Man får også 20-toms aluminiumsfelger som ekstrautstyr, samt flere nye eksteriørfarger. Innvendig har de økt premiumfølelsen ytterligere, ved blant annet å gi den siste generasjon head-up display. Connected Drive navigasj...

Denne bilen har minst feil
Mercedes E-klasse er den beste bruktbilen. Punktum. Det viser en stor undersøkelse Dekra har utført i Tyskland. De to siste årene er totalt 15 millioner biler blitt undersøkt. Til sammen 456 forskjellige bilmodeller er satt under lykt og lupe. Dekra har nå gått igjennom alle testresultatene og konkludert med hvilke biler som har minst feil. Dermed har gir lista en pekepinn på hvilken bil du bør satse på om du ønsker et tryggest mulig bruktbilhold. - Viktigere enn alder Ifølge Dekra er kjørelengden viktigere enn bilens alder når det gjelder feilfrihet. Den smarte bruktbilkjøperen bør derfor velge en eldre bil som har gått lite. Sjekk vår bruktbilkalkulator: Så mye er bilen din verdt – Vår undersøkelse viser at kjørelengden er viktigere enn bilens alderen for når det kan oppstå feil, sier Dr. Gerd Neumann hos Dekra. Best i klassen Den beste bilmodellen - uansett klasse og innenfor alle de tre kjørelengde-parameterne - er Mercedes-Benz E-klasse. En bil vi ga terningkast seks da vi kjørte den den siste utgaven ...

Testet: VW Golf GTE
Skal du velge elbil eller vanlig bil? Ja takk, begge deler! Det er to ting vi nordmenn er virkelig gode til, og som vi er mer eller mindre alene om. Vi sanker nærmest alt som er av medaljer i langrennsporet, og vi hamstrer omtrent alt som blir produsert av elbiler. Elbil-salget har bokstavelig talt gått til værs! Omlag 80 prosent av all produksjonen av e-Golf selges derfor i Norge. Og med de formidable betingelsene er det fullt forståelig. Les også: Vi sparte 200 kroner dagen med el-bil! For dem som ikke klarer seg med kapasiteten batteridriften alene byr på men som likevel ønsker å være miljøvennlig samt spare en slant penger på driftsutgifter, kan ladbare hybrider virkelig være tingen. Se detaljer Her kan du lese vår test fra lanseringen av Golf GTE! Det neste skrittet Det er dessuten slik teknologi som alle de store bilprodusentene ruller ut i disse dager, og som flesteparten ser ut til å være enige om er det neste skrittet for å gjøre bilene mindre forurensende. Golf GTE har sin konsernbror i Audi A3 e-Tron, som vi ...

Vi kjører BMW med laserlys
Lyser dobbelt så langt som LED-fjernlys. Slik virker det. Både Audi og BMW har de senere årene satset på å utvikle laserlys-teknologi og kampen har stått om hvem som kom først med det. Audi tok første stikk ved først å ta i bruk laserlys på en bil i produksjon, men det var en bil forbeholdt en racerbil på bane - nemlig Audi R18 Le Mans Protoype. Og så kommer altså BMW dem i forkjøpet med å være først med laserlys på en serieprodusert bil og det er den vi har hatt anledning til å gjøre noen første erfaringer med på i8, som vi fikk ratte noen runder i mørket på banen til Rudskogen Motorsenter i Østfold. Men Audi lover at det er de som skal være først med laser som standard - på kommende Audi R8 LMX. Og vi ville ikke bli overrasket om også kommende BMW 7-serie ble utstyrrt med denne teknologien. Nå i Norge BMW kunne fortelle at de allerede har levert det første eksemplaret utstyrt med disse lysene her i landet. Dermed følger de opp introduksjonen av sikrere lysteknologi som gjenkjenning av dyr og mennesker langs veien, og selektive...

TEST: BMWs beste kjøp?
BMW 1-serie passer nå bedre til norske forhold enn noen gang. BMW sier de aldri har gjort en så omfattende facelift før, som det de har gjort nå med andre generasjon 1-serie. Det høres vel pompøst ut, men det er verdt å ta en titt. Det første man ser er at man har gitt grillen nydesignete BMW-nyrer, og større luftinntak for å gi den en mer dynamisk front. Støtfanger, front og baklys er også nye, med LED-lys som standard, og baklys trukket ekstremt langt ut for å gi den en bredere look bakfra. Dette er altså oppgraderingen av andre generasjon 1-serie som kom i 2011, en bil Dinside kalte en mer voksen bil enn forgjengeren. Standard utstyr Som standard får man nå iDrive systemet (inkludert en vakker 6,5 tommer skjerm), regnsensor, dekktrykksindikator og air-condition. Radarbasert aktiv cruisekontroll og siste generasjon parkeringsassistent er ekstrautstyr. Alle modeller har integrert SIM-kort som muliggjør onlinetilkobling dersom man velger navigasjonssystemet Professional. Da får man også tilgang til gratis online oppdateri...

Elon Musk: - Ikke mulig å kjøre tom for strøm
Skal ikke være mulig å kjøre tom for strøm. På en pressekonferanse i ettermiddag forklarte Elon Musk en hel verden hvordan han skal fjerne rekkeviddeangsten til både kommende og allerede eksisterende kunder av Tesla Model S. - Det skal ikke være mulig å gå tom for strøm, så sant du ikke gjør det med hensikt, fortalte Musk. Løsningen ligger i en ny programvareoppdatering, versjon 6.2. Denne oppdateringen sørger for at bilen kommuniserer med hver enkelt hurtiglader, og dersom du er i ferd med å gå tom for strøm, så sender bilen deg ved hjelp av navigasjonssystemet til nærmeste hurtiglader. Vi har testet råskinnet med firehjulsdrift Systemet tar hensyn til forhold som vind, høydemeter og andre vær og føreforhold. I tillegg gir den deg råd i forhold til bruk av strømkrevende utstyr som klimaanlegg, stereosystem og annet utstyr som krever energi. Skulle en superlader være ute av funksjon, så dirigeres du videre til en som er operativ. Rekkevidden er god nok Det er faktisk ikke rekkevidden i seg selv det står o...

Topp

Om du &aslash;nsker å rapportere en d&aslash;d link, eller du mener noe mangler i oversikten kan du klikke her for å sende oss informasjon om dette.

Last ned Thunderbird
Last ned Firefox

Nytt fra Mozilla