globe
Aftenposten Dagbladet Itavisen Nettavisen VG Digi.no Hardware.no

Bilprodusentenes offisielle internasjonale hjemmesider

Alfa Romeo
Aston Martin
Audi
BMW
Bugatti
Buick
Cadillac
Chevrolet
Chrysler
Citroen
Daewoo
Daihatsu
DeLorean
Dodge
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hummer

Hyundai
Isuzu
Jaguar
Jeep
Kia
Lamborghini
Lancia
Landrover
Lexus
Lotus
Maserati
Mazda
McLaren
Mercedes
MG
Mitsubishi
Morgan
Mini

Nissan
Opel
Peugeot
Pontiac
Porsche
Renault
Rover
Saab
Seat
Smart
Ssangyong
Subaru
Suzuki
Think
Toyota
TVR
Volvo
Volkswagen


Topp

Bilprodusentenes offisielle Norske hjemmesider

Alfa Romeo
Audi
BMW
Cadillac (Europa)
Chevrolet (Europa)
Chrysler
Citroen
Daewoo
Daihatsu
Fiat
Ford
Honda

Hummer
Jaguar
Jeep
Kia
Lexus
Mazda
Mercedes
Mitsubishi
Nissan
Opel
Peugeot
Porsche

Renault
RenaultBiler.com
Rover
Saab
Seat
Skoda
Subaru
Suzuki
Think
Toyota
Volvo
Volkswagen


tlc
Topp

Bruktmarked og annet bilrelatert.

Autob&aslash;rsen
Mange tusen kj&aslash;ret&aslash;yer inkludert caravan og rekvisita.

Auteco.no
Nyheter og annonser mm

AutoDB Online
Kj&aslash;p og salg av bruktbil. Også motorsykler, sn&aslash;scootere, båter, bildeler og caravan.

Autonett
Linker til ulike annonser, bilimport&aslash;rer mm.

Autosiden
Brukte biler og tips om egenimport.

Bil Listen
Gratis bruktbilannonser.

Bildilla Internett Magasin
Bilder fra biltreff og reportasjer om bilrestaureringer.

Bilguiden
Meget bra sted for kj&aslash;p av ny eller brukt bil.

Bilinform
Informasjon utarbeidet av bilmekanikere.

Bilnorge
Bladet Bil. Bruktbiler fra merkeforhandlere, mm.

Bilnyheter dot no
Nyheter om bil, show, prototyper, biltester m.m.

BilTorget
Gratis bilannonser.

Bilutleie24.no
Bilutleie24.no tilbyr bilutleie i over 60 land på mer enn 4000 destinasjoner.

BMWGuiden.no

Chevrolet Registeret - Norge

DeLorean Owners Club (DOC) - Norway

Din Side: Motor
En av Norges beste biltjenester på nettet. Ta en titt og d&aslash;m selv.

Ferrari Club Norway

FINN Bil
Norges st&aslash;rste Bil- og MCdatabase med nytt og brukt.

Kelkoo
S&aslash;ker etter bruktbiler i Autosiden, Bilnett, Bilkanalen, Motorb&aslash;rsen, Autob&aslash;rsen m.fl.

Leiebilguiden.no
Tips og informasjon til søk og bestilling av leiebil. Oversikt over bilutleie selskaper samt prissammenligning.

Motorb&aslash;rsen
Bra markedsplass for bil, MC og veterankj&aslash;ret&aslash;y.

Motortorget
Gratis annonsering av alle slags motorkj&aslash;ret&aslash;y, caravan og båter.

Porscheforum.net

T-rex.no
Bruktbils&aslash;kemotor. Henter annonser fra AutoDB, Autosiden, Bilnorge, Motorb&aslash;rsen, Biltorget m.fl.

Webauto.no
S&aslash;kemotor for biler hos forhandlere i Norge.

ZETT Bil
Annonsetorg med godt utvalg.

Topp

Motornyheter


Se den fantastiske Audi-stasjonsvognen
Bekrefter kommende design-endringer. Før man leser videre er det greit å vite at på Audi-språk betyr Avant stasjonsvogn. Eventuelt noe stasjonsvogn-lignende... Snart er det bilutstilling i Genève og der viser Audi konseptbilen Audi prologue Avant. Den skal ifølge produsenten by på en smak av fremtidig design samtidig som den viser teknologi som snart er produksjonsklar. Ny versjon Det var på bilutstillingen i Los Angeles i fjor høst at Audi viste Audi prologue, som vi omtalte da. Den skulle være en forsmak på Audis fremtidige designspråk og var utformet som en stor coupé. Det er bare gått fire måneder og allerede vises nå en ny versjon - Audi prologue Avant, som Audi presenterer som en ny tolkning av Audis Avant-filosofi. Diger bil Den store stasjonsvognen skal kombinere dynamikk, form og funksjon, Med en lengde på hele 511 centimeter og en bredde på 197 er Audi prologue Avant utvilsomt en voluminøs bil. Samtidig må det innrømmes at proporsjonene fremstår som både sportslige og elegante på bild...

TESTET: Avsindige Tesla Model S P85 D
Tesla har laget verdens raskeste serieproduserte sedan. La oss først roe oss ned litt, og ta noe av det elementære først. Tesla P85D er verdens raskeste serieproduserte sedan, og den klarer 0-100 km/t på 3,4 sekunder. Men det er på papiret. I praksis skal den være enda raskere. I akselerasjonstestene ser det nærmest ut som om den tohjulsdreven Model S står stille i forhold. Alt dette skyldes de enorme elektriske kreftene som plantes i bakken gjennom drift på alle fire hjulene. To elmotorer, en på hvert hjulsett, gir bilen tilsammen 700 hestekrefter. Kommer: Dette er lillebror i Tesla-familien Sinnsykt I såkalt “Insane-modus” (fantastisk navn) får man testet denne tiden, og det er bare å bekrefte at kreftene kjennes ganske så spinnville ut. Nå vil selvsagt fartsinntrykk være avhengig av hva man har kjørt før. Men selv for en blasert journalist med erfaring fra mange kjøretøy som klarer 0-100 på under 3 sekunder, føles P85D ekstremt rask. I virkeligheten er den så rask at det kjennes ut som innvendige organer bl...

Neste Mitsubishi ASX blir ladbar hybrid
Ladbar Outlander vil få en lillebror. En undersøkelse viste at godt over 40 prosent av norske bilkjøpere ønsker seg en ladbar bil. Det tar Mitsubishi høyde for. - Den ladbare versjonen av Mitsubishi Outlander ser nemlig ut til å få en lillebror, sier den norske importøren i dagens pressemelding. Det er riktignok ikke dagens ASX som skal bli ladbar, men dens etterfølger. Og den etterfølgeren skal etter sigende basere seg på konseptbilen på bildene, som har det smått barbariske navnet Concept XR-PHEV II. Det dreier seg om en urban crossover, med et hybrid drivverk som driver forhjulene. Og som altså kan lades fra stikkontakt. Les vår siste test av Outlander PHEV her! Produksjonsbil i vente Selv om konseptbilen XR-PHEV er vist tidligere, er det altså oppfølgeren Concept XR-PHEV II som er klar for visning på bilutstillingen i Geneve. Mitsubishi har innrømmet at de har blitt ansett av mange som kjedelige i designen, men har også lovet at de skulle vise nye takter. Det tror vi på når vi ser denne. Na...

Neste BMW 7-serie på vei
Nå under testing i Nord-Sverige. Illustrasjonen risikerer ikke å skille seg vesentlig fra det endelige resultatet og vil heller ikke forbløffe dem som kjenner dagens BMW 7-serie. Det neste flaggskipet fra BMW skal være klart i løpet av året - for vår del regner vi med première på bilutstillingen i Frankfurt til høsten - og den vintertestes nå på harde livet i nordskandinaviske landskap. De første bildene som viser formen Spionbildene vi ser nedenfor er de første vi har sett uten maskerende plastpaneler, men psykedelisk maskeringsfolie er fortsatt på plass. Bildene er tatt i gryningen i nærheten av BMWs test-anlegg nord i Sverige - ikke langt fra der vi selv har vært og både kjørt og fotografert helt andre prototyper. Forskjellen Automedia som har tatt bildene, skriver at bilens ytre er ganske forskjellig fra dagens modell, noe vi for vår del slett ikke er enige i. Da tror vi mer på utsagnet om at bilen vil bli basert på en kraftig oppdatert plattform. BMW foretar drastiske endringer i måten de bygge...

TEST: Audi A6 facelift
Audi har fjonget opp sin A6 med en facelift. I tillegg til en rekke endringer skal en spesialmodell ta luven av konkurrentene. BMW har hatt enorm suksess med salget av sin 5-serie, som ni av ti kunder velger med firehjulstrekk. Mercedes har også hatt suksess etter sin facelift av E-klasse, ikke minst etter at de har kuttet prisen med 80.000 kroner på firehjulstrekk. Dermed vil det nok være kjærkomment for Audi med en modernisert A6 - fire år etter at den ble introdusert. Og for virkelig å booste salgsstarten, spinner Audi i gang med en spesialmodell de tilbyr i et begrenset tidsrom. Les mer: Nye Audi Q7 har forbruk ned mot 0,17 l/mil! Kampanje-pakke Det dreier seg om 3,0 TDI med 211 hestekrefter, quattro og S tronic-girkasse. Audi har utstyrt modellen med det mest attraktive utstyret som S-Line-eksteriør, Sportspakke plus (bla. sportsunderstell og sportsseter i skinn/alcantara), Navigasjonspakke (bla. navigasjon og hengerfeste) og teknikkpakke (blant annet adaptiv cruise control og nøkkelfritt system). Til sammen har den utstyr som visstnok skal koste 92.160 kroner, men som nå skal gå...

Volkswagen e-Golf forsinket også uten varmepumpe
Ikke bare problemer med varmepumpene... Volkswagen er ved starten i 2015 ikke bare det suverent ledende merket i Norge i antall registrerte biler, de er også heretter på topp på elbilstatistikken. Dette takket være sine to populære modeller, e-up! og nå særlig e-Golf. Men veien dit har nok vært en del brattere enn Volkswagen-importøren Harald A. Møller hadde tenkt seg på forhånd. Klarte ikke å levere Ganske mange kunders tålmodighet er nemlig blitt satt på prøve gjennom vedvarende problemer med det VW selv kaller leveringsutfordringer. Utbredt problem Det skal i rettferdighetens navn påpekes at de slett ikke er de eneste som har opplevd slike problemer - både Tesla, særlig i startfasen, og BMW har slitt med å tilfredsstille etterspørselen fra et elbilhungrig publikum. For ikke å snakke om de store kapasitetsproblemene Kia inntil nylig opplevde for sin direkte e-Golfkonkurrent Kia Soul i elektrisk utgave. Les vår duell mellom VW e-Golf og Kia Soul EV! Slike utfordringer rammer også andre typer biler som ...

Endelig! Helt ny Volkswagen Touran
Satser på å bli den nye familie-stjernen. Dette er nærmest epokegjørende. Ja, for å si at en helt ny Touran ikke dukker opp hver dag er en underdrivelse av de sjeldne: Det har kun skjedd én gang tidligere... Det skal sies at da vi testet den i 2003, imponerte den oss stort. Riktignok hevder Volkswagen at den nye er tredje generasjon, dette på grunn av at dagens modell fikk en omfattende oppgradering sommeren 2010, inkludert en god del nye karosserikomponenter, men uten at plattform og design ble endret vesentlig. Erstatter toppselger Men nå er altså nykommeren her, og får litt av en jobb med å erstatte tidenes flerbruks-suksess i Norge. Over 19.000 eksemplarer av Touran er blitt solgt her i landet, eller en prosent av det globale salget på 1,9 millioner. Det beste året var 2004 med hele 3.300 solgte biler, men så sent som i 2011 kom det 1.650 til på veiene. (Tall fra OFV). Designmessig - tja, hva skal en si? Vi ser raskt at våre spionfotografer i Automedia definitivt var inne på noe med fremtidsvisjonen vi...

Slik kan bilen bli i framtida
Tohjuling som ikke velter kan bli pendlernes drøm. Av Steinar Sund Den lille tohjulingen minner om en motorsykkel, samtidig som den har overbygning, ratt, vanlig bilsete og et passasjersete bak føreren. Den har 100 prosent elektrisk drift, lager ingen støy og tar seg fram i bytrafikken like mykt og elegant som en motorsykkel eller en scooter. , 0-100 km/t går unna på 6 sekunder, rekkevidden er oppgitt til 320 kilometer - og den setter dermed også de fleste av dagens elbiler til veggs. Selv om den bare har to hjul, skal den tilby like god komfort og være like stabil som en bil. Dessuten: Det skal være mulig å stoppe helt opp uten å velte, for eksempel om en må stoppe for rødt lys. Dette ved hjelp av to gyroskoper som er plassert foran og bak. Konseptet minner mye om Toyota i-Road, som vi i Dinside har testet to ganger tidligere. LES OGSÅ: Vi testet i-Road i Tokyo Andre mulige konkurrenter: Opel 1-euro-bil Audi Urban Concept VW Nils Renault Twizy Toyota Insect Fra Land Rover til C1 Mannen bak det San Fran...

Toyota Auris fornyes
Toyota benytter Genève-utstillingen til å oppgradere sin mestselgende modell. 2015 blir på mange måter et mellom-år for den japanske giganten. I Norge har de tapt markedsandeler til Volkswagen, som både har fornyet fullstendig viktige modeller og som i tillegg disponerer to elbiler, noe som har gitt dem en avgjørende fordel her i landet. Toyota svarer nå, ved å fornye den eksisterende modellrekken på flere punkter. Vi kunne nylig fortelle at de snart vil lansere en ny Avensis, bilen som lenge var en av de desiderte toppselgerne i Norge, men som har tapt seg en god del de siste årene. Sølvmedalje på salgslisten Men det er Auris som er i fokus denne gangen - det er (i hvert fall hvis man ser på størrelsen), den direkte utfordreren til kjempesuksessen Volkswagen Golf. Den er samtidig den av Toyotas modeller som har greid seg best i konkurransen mot den tyske rivalen, sammen med den populære folkesuven RAV4. Både i 2013 og i 2014 har Auris vært Norges mest solgte bil etter den fortsatt uslåelige VW Golf, dette ifølge tallene fra Opplysningsrådet for Veit...

Betal etter oppførsel
...og du får betalt for det. Flere norske forsikringsselskaper ser nå på en løsning hvor sjåfører betaler forsikringspremie basert på hvordan de oppfører seg i trafikken. Til nå er dette løst gjennom bonusordninger, en løsning som ikke akkurat favoriserer yngre førere som ikke har hatt mulighet for å opptjene noen verdens ting. Det nye systemet er derfor myntet på yngre sjåfører, som enten trenger en gulrot for å kjøre penere, eller som belønning til de som allerede gjør det. I England er dette «pay as you drive»-systemet en ganske vanlig løsning. Betal forsikringspremie etter oppførsel i trafikken. Så lang har de gått i England at ungdom får rabatt for ikke å kjøre om natta, da statistikken forteller at det er da de er mest uheldige. Her er en annen variant: Samme grunntanke, ikke like gjennomtenkt Installerer en sort boks Tryg er første selskap ute med å rulle ut en fullverdig løsning i Norge. Dette gjøres som en testpilot som skal gå over et år, og selskapet har fått klarering fra Datatilsynet f...

4x4²: Mercedes-Benz G-klasse med 45 cm bakkeklaring!
Møt Mercedes-Benz G 500 4x4² - ekstrem-SUV-en for offroad-entusiaster! Geländewagen var ikke død - langt derifra! Daimler-konsernet har etterhvert skjønt til fulle hvilken entusiastbil dette er blitt med årene, og presser nå saften ut av konseptet for alt det er verdt. Allerede i 1998 omtalte vi G-klasse som «bilen som ikke ville dø». Den mest ekstreme omtalte vi for en tid tilbake - det dreier seg om sekshjulstrekkeren G 63 AMG 6x6 De minst ekstreme finner man på de mindre modellene i form av en nylig utviklet versjon av 4Matic. Råeste luksus-SUV Her kommer Mercedes med et kjøretøy som skal være både mer anvendelig, og minst like dugendes i terrenget. Som ekstrem terrengbil vil de her være blant de råeste som finnes samtidig som bilen er luksuriøs og hevdes å være meget god også på veien. Dette til tross for en bakkeklaring som er mer enn dobbelt så høy som på en standard G-klasse: 45 centimeter er det fra laveste understellspunkt ned til veien. Men de såkalte portalakslene gir også en betydelig øket sporvidde og sikrer dermed nødve...

Test: Jaguar XF Sportbrake
Jaguar XF Sportbrake byr på særpreg og spiller på følelser. XF er Jaguars konkurrent og alternativ til Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse. Stasjonsvognutgaven kalles kledelig nok Sportbrake, og kom på markedet for drøyt to år siden. Vi kan raskt legge til at modellen er på oppløpssiden i livsløpet før en helt ny XF er ventet en gang neste år. Les mer: Her er Jaguars konkurrent til BMW 3-serie. Ingenting ved utseendet sier at dette er en aldrende bil. Tvert i mot! XF-en tar seg forbasket godt ut i møte med tyske konkurrenter, der enkelt kan tendere over til å bli for sterile. Stasjonsvognen balanserer mellom et elegant og aggressivt utseende med sint frontparti, lange og lekre linjer samt utstrakt bruk av krom. Se interiør og detaljer I premium-segmentet er det ingen som har større bagasjerom enn Mercedes E-klasse, som fullstendig dominerer med sine 695/1.950 liter. Se oversikten: Disse har størst bagasjerom! Jaguaren er dessverre i motsatt ende med sine 550/1.675 liter. Men kan du leve med det, vil du ...

Luksusyachten som er laget for damer
Laget av en dame, for damer. Se for deg at du har oppnådd alt du har drømt om til nå: Pengene renner inn, og hele livet går på skinner. Du sitter foran peisen med din perfekte ektefelle og nyter dyr vin, mens englebarna med A i snitt, sover søtt ett par etasjer over. Trodde du alt var i boks tar du feil, for nå er den nemlig her: «La Belle», den første luksusmegayachten designet bare for kvinner, eller for «a Lady», som kvinnen bak nyvinningen uttrykker det på sin hjemmeside. Luksusdesigner Lidia Bersani beskriver den flytende doningen som en 80 meter lang, elegant og feminin, superyacht. - Jeg ser for meg to slags kjøpere. Enten en livsnytende, glad og vakker kvinnelig entreprenør, eller en suksessfull businessmann som ønsker å gi sin kjære den ultimate gaven, skriver Bersani i en e-post til Dagbladet. LES OGSÅ: Verdens heftigste rødvin? Det fantes kun 12 flasker Tur for tolv Noen vil kanskje hevde at det er 80-tallet som vender tilbake, og at det kan minne om noe du ikke har sett siden Falcon ...

Tesla-sjåfører er ikke som andre sjåfører!
Så har du kjøpt en «gamling-» eller «ungdomsbil»? Bilsalget i fjor var ett av tidenes beste i Norge, med et nybilsalg på hele 144.202 biler. Det er det fjerde beste året noensinne. Men visste du at gjennomsnittsalderen på nybilkjøperne er hele 54 år? Det er langt høyere enn hva vi får inntrykk av gjennom bilannonsene. Og visste du at 70 prosent av dem som kjøpte ny bil i Norge i fjor var menn? Det er BilNorge som presenterer oversikten med bakgrunn i tall utarbeidet av Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). LES OGSÅ: Bilannonsen som krenker mannen? Yngre kjøper Tesla Tallene viser at Tesla har de yngste bilkjøperne, med et snitt på 46 år. De er tett fulgt av Mini (48 år), Nissan (49 år), Alfa Romeo (50 år) og Land Rover (50 år). LES OGSÅ: Mer enn én av ti vinter-krasj er på sommerdekk Bilanalytiker og medlem i Årets Bil-juryen, Anders Hovde, mener Tesla appellerer til de rasjonelle og fornuftige bilkjøperne. Det er en kresen kjøpegruppe, og bilanalytikeren har tidligere uttalt at Tesla-eiere ønsker å f...

Jaguar og Land Rover tilbake i Bond
Jaguar og Land Rover får viktige roller i høstens storfilm. I desember i fjor ble det klart at James Bond skal kjøre en spesiallaget Aston Martin DB10 i den nye filmen "Spectre", som kommer på kino i november i år. Bilen vil bli laget i kun ti eksemplarer, hvorav alle vil bli brukt i filmen. Spesialutgave I tillegg til den vakre Aston Martin som skal kjøres av Mr. Bond i filmen, vil Jaguar og Land Rover bidra med tre spesialversjoner. Heftig konsept Selv om Aston Martin DB10 er vakker bil, er det vanskelig å overse Jaguars tilskudd til filmen. C-X75 er en konseptbil som opprinnelig ble laget for Paris Auto Show i 2010. Den ble bygget av Jaguar i samarbeid med Williams Advanced Engineering i Oxfordshire i Endland, som i lang tid har vært en ledende aktør i Formel 1-sirkuset. Bilen er både vakker og imponerende. Den er basert på fasongen til wn 1966 XJ13 Le Mans-prototype. Konseptbilen er ladbar hybrid, med en el-motor på hvert hjul som tilsammen utgjør 780 hester og gir bilen firehjulstrekk. Men C-X75 har også to små ga...

Ti brukte 4x4-kupp: Best for penga til fjells!
Er du fysen på en firehjulstrekker, har utvalget på bruktbilfronten aldri vært bedre enn nå. Her gir vi deg våre beste anbefalinger innenfor to attraktive prisklasser. Andelen firehjulstrekkere i Norge stiger i takt med vår økende velstand. Dermed bugner det også over på bruktmarkedet av bilene som «aldri» setter seg fast selv opp den siste kneika til hytta. Faktisk er mer enn hver fjerde bil til salgs på finn.no en firehjulstrekker. Her har vi plukket ut 10 biler Autofil anbefaler om du trenger en brukt hyttebil. De er fordelt på to klasser – premiumbiler under 500.000 kroner og prisgunstige biler under 300.000 kroner. LES OGSÅ: De beste og verste bruktbilene 1. BMW X5 Hva er dette? I 1999 bestemte BMW seg for å ta opp kampen mot Mercedes ML om de lukrative SUV-kundene. I første rekke gjaldt dette i USA, men segmentet kom for fullt også i Europa. X5 er det kjøreglade SUV-alternativet med barskt utseende og høy snobbefaktor. Valgmulighetene er mange med tanke på motor og utstyr. X5 kan fort bli veldig dyr om du skal ha alt utstyr. Samtidig bør du finne ut hva den bør ha for å unngå for stort verditap. Forrige generasjo...

Anbefaler de beste dekkene bak
Her er huskelista før du skal kjøre til fjells. Mange kjører i disse vinterferietider til fjells, fra et hjemsted der vinterstemningen stort sett har glimret med sitt fravær. Og mange undervurderer hvor viktig det er i forkant av ferieturen å sjekke at alt er på stell angående hjul og dekk. Dette er ekstra kritisk nå, som vi er langt ut på vinteren. LES OGSÅ: Sjekk vinterdekkene som er både piggdekk og piggfrie dekk! De beste dekkene bak De aller fleste bileiere opplever at dekkene som sitter på drivhjulene slites mer enn de som sitter på den passive akselen. Og fordi de færreste tar seg råd til å kjøpe nye dekk hvert år, må vi hver vår og hver høst ta stilling til temaet: Skal jeg plassere de minst slitte dekkene foran eller bak? Dette kan minne litt om debatten: Brede eller smale dekk på vinterføre? Dekkeksperter vi har vært i kontakt med mener for de aller flestes vedkommende at de bør sitte bak. Ved å plassere dekkene med best mønsterdybde bak reduserer du faren for å miste kontrollen ved at bilens bakde...

Endelig testet: Volvo XC90
Vi må innrømme at det er på tide med en ny generasjon. Her er den. Etter 13 år er det duket for en ny generasjon XC90, og få biler har vært så mye omtalt før sin fødsel som nettopp denne bilen. Det vises også på ordreinngangen, for til nå er det allerede 531 mennensker som har skrevet ordre på bilen, og det før de engang har sett den. Volvo i Norge har med andre ord omsatt XC90 for en halv milliard kroner før den i det hele tatt har dukket opp. OFFENTLIG: Her blir nye XC90 første gang Kommer i mai For å svare på de enkle spørsmålene først, så kommer de første bilene til landet i mai. Prisene starter på 781.000 kroner, og da får du en D5 dieselmotor under panseret. Den rimeligere D4 kommer først på slutten av året, og starter på 731.000. I Norge kommer XC90 til å selges kun som 7-seter, og alle vil ha firehjulsdrift. Med andre ord, det finnes ingen enkel og billig snarvei inn i en XC90. Du skipper eksempelvis ikke bakerste seterad og kjøper deg en 5-seter for å spare 4.900 kroner. De pengene vil du tape mange ganger den dagen du...

Her er nye VW Passat Alltrack
Den får firehjulsdrift som standard. I forkant at nykommeren skal avdukes på bilutstillingen i Genève om et par ukers tid, offentliggjør Volkswagen allerede nå den vesentligste informasjonen om bilen. Det er 8. generasjon VW Passat som nå har fått Alltrack-behandlingen, og kort oppsummert betyr det følgende: Alltrack-menyen: 4Motion firehjulsdrift som standard. «Offroad-look» med nye støtfangere, ekstra beskyttelse under bilen og av dørterskel samt hjulbuer. Korte overheng og bakkeklaring økt med 2,75 centimeter. Ekstra assistansesystemer for kjøring i ulendt terreng, som aktiveres med en «offroad»-knapp. Leveres med de nyeste motorene med ytelser fra 150 til 240 hestekrefter. Kan trekke tilhenger opptil 2,2 tonn. System som gjør det lettere å manøvrere med tilhenger. System for personliggjøring av bilen. Det nye systemet som blant annet gjør rygging med tilhenger til en lek har vi faktisk allerede fått teste. Det kan du lese om her! Vi regner med at det meste annet av egenskaper stort sett er som ...

NanoFlowcell med nok en mirakuløs elbil
Husker du Quant? Her er Quantino, elbilen med lavspennings-teknologi. Snart åpner bilutstillingen i Genève sine dører og der kommer nok en gang Nunzio la Vecchia til å presentere et grensesprengende produkt: En elbil som skal ha en rekkevidde på 1.000 kilometer på en lading. Det er selskapet NanoFlowcell AG, basert i Liechtenstein, som står som produsent. Bakmannen Nunzio la Vecchia (mer om ham lenger ned), gjorde seg bemerket i 2009 ved å presentere en soldrevet supersportsbil, Koenigsegg Quant - som riktignok aldri nådde produksjon. Men dette skal være andre boller. Bilen som presenteres nå heter Quantino og skal vises frem for publikum på bilutstillingen. Det mest oppsiktsvekkende er rekkevidden, som ifølge produsenten er muliggjort ved en kombinasjon av flyt-celleteknologi som erstatning for klassiske batterier, og drivlinje basert på lavspenningsteknologi. LES OGSÅ: 44 prosent av oss vil ha ladbar bil Lavspent La Vecchia hevder i hvert fall i pressemeldingen fra selskapet at drivverket har en spenning på bare 48 volt, men at dette ...

Mercedes-Maybach S600 Pullman
50 år etter at de lanserte limousinen Pullman, er den her igjen. Dette er statsministervogna si, det! Limousinen Mercedes-Maybach S600 Pullman får sin debut på Genève-utstillingen i mars, og gir deg ganske enkelt 6,5 meter med rå luksus. «Club loungen» i baksetet har en rekke godsaker som standard: Både tak, dører og seter er trukket i det beste skinn. Og som man forventer av en Maybach, er det tre analoge instrumenter i taket som informerer om utetemperatur, fart og tid. En elektrisk skillevegg mellom fører- og bakseteavdelingen er selvsagt på plass. Det kan også endres fra gjennomsiktig til full blending ved hjelp av et tastetrykk. En 18,5 tommer stor TV-skjerm kan vise spørretimen på direkten, og lyden besørges av et Burmester surround-anlegg av ypperste klasse. Men det viktigste for en Pullman er selvsagt at VIP-passasjerene skal nyte den største beinplassen i dette segmentet av biler, og de skal kunne komme inn og ut med den største letthet og komfort. De fire passasjerene kan sitte vendt mot hverandre og holde pep-talken i gang om miljøavgifter, bompenger og veistan...

Skoda Superb i helt ny utførelse
Enda mer superb. Skoda har nettopp vist en helt ny Superb i forkant av Genève-utstillingen. I denne omgangen er det kombi-versjonen som presenteres, stasjonsvognen kommer altså på et senere tidspunkt. Den viktigste nyheten for mange familier vil nok være at den innvendige bredden er betydelig øket. Ja, faktisk hevder Skoda at det er blitt hele syv centimeter mer albuerom i baksetet. Det er en betydelig forskjell i forhold til dagens Superb og betyr at den tsjekkiske produsenten har taklet det som har vært bilens største svakhet til nå. Les også: Skoda yngst ved vraking - men se hvorfor! Mer familievennlig Skoda Superb er nemlig posisjonert som stor og romslig familiebil og allerede dagens generasjon har suverent best benplass i baksetet i familiebilsegmentet. Men bilen var altså relativt sett litt i smaleste laget for å fylle rollen fullt ut. For litt over to år siden testet vi dagens versjon av Superb som 4-drive med firehjulsdrift og høy bakkeklaring. Enda større enn før Alle...

Hyundai Tucson erstatter ix35
Skarp konkurrent til Mazda CX-5 og Toyota RAV4. Selv om Hyundai er så store på SUV i Europa, har de slitt i Norge. Kraftig fallende salg over hele linjen har vært realiteten, og importøren legger da heller ikke skjul på at dette blir en viktig lansering. - Dette er en svært viktig bil for Hyundai, sier Hyundais sjef i Norge, Thomas Rosvold, i en pressemelding, og presiserer at bilen er designet og produsert i Europa. Bilen er forøvrig designet av Hyundais designsjef Peter Schreyer, som vi nylig nevnte i forbindelse med Kias oppsiktsvekkende nye stasjonsvogn. Kommer til sommeren Den nye folkesuven kommer på markedet til sommeren, og vil da gå i klinsj med blant andre Mazda CX-5, Toyota RAV4, Ford Kuga og Nissan Qashqai. Med LED i front Et tydelig kjennetegn på Hyundais nye design er den sekskantede grillen med LED-lys. Av det som har fått noe kritikk på tidligere modeller er setene. Det presiseres derfor at setene skal gi bedre støtte til lårene enn på tidligere modeller. De blir dessuten tilgjengelig med bå...

Lekre stasjonsmestre
Glem forestillingen om franske følelser og tysk presisjon. Konkurransen blant stasjonsvogner i mellomklassen har aldri vært hardere. Alle bilmerker kjemper en intens kamp om å være best på pålitelighet, forbruk og sikkerhet. Nå handler det også om å ha best design og der gjør dagens duellanter mye riktig. Fete førsteinntrykk For her er Peugeot 308 i sitt ess. Stasjonsvognutgaven SW er virkelig blitt en lekker bil! Spenstig og elegant frontparti etterfølges av smidig og dynamiske linjer, mens utstrakt bruk av plastkrom gir litt premiumpreg. Ford har på sin side bevisst gjort fronten på nye Focus så lik storebror Mondeo at mange forveksler dem. Tyskerne har laget en ny familiegrill, og de kjører på med litt mer bruk av plastkrom. Ellers er det sant å si lite som virker nytt på Focus. Som ved mange andre facelifter begrenser det seg til nye lykter, nye lister og annet småtteri. På veien: Fortreffelige FordVed hyppige bytter mellom de to bilene, er det uunngåelig å merke Fordens fortreffelighet på kjøreegenskaper. Den er le...

Kia med sporty stasjonsvogn
Med Sportspace viser Kia at nyttig kan være pent. Kia vekker berettiget oppsikt med den nye stasjonsvognen kalt Sportspace. Bildene viser en bil som beskrives som en konseptbil, men som ser rimelig produksjonsklar ut både utvendig og innvendig. De langstrukne og elegante linjene i eksteriøret går igjen inne i bilen og bekrefter at hos Kia er design satt i høysetet. Bilen har klare Kia-trekk med signaturgrillen, den såkalte «tigersnuten». Neste Optima? Vi anser det for mer sannsynlig at denne bilen kommer i produksjon enn konseptet de viste i fjor - GT Stinger. Det er for øvrig nærliggende å tro at det er etterfølgeren til dagens Kia Optima det er snakk om - det er tidligere annonsert at denne skal presenteres for publikum senere i år. - Vi ville designe en helt ny type grand tourer, en bil for aktive mennesker som ønsker god plass for helgeturen og lengre kjøreturer, men som ikke vil kompromisse med stil, komfort og sporty utseende, sier Gregory Guillaume, Kias sjefsdesigner i Europa og ansvarlig for konseptbilen. ...

Topp

Om du &aslash;nsker å rapportere en d&aslash;d link, eller du mener noe mangler i oversikten kan du klikke her for å sende oss informasjon om dette.

Last ned Thunderbird
Last ned Firefox

Nytt fra Mozilla